Sedang Menerjah
Sebarkan Salam Murahkan Senyuman
Saturday, February 09, 2013 @ 10:44 AM | 0 Comment [s]

  

 

Sebenarnya, ni tajuk usrah kat sekolah,

Saja nak kongsi, moga tambah pahala,
 
Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya: “Tiga perkara yang boleh mengeratkan persahabatan dengan saudaramu iaitu memberi salam apabila bertemu dengannya dan menyediakan tempat duduknya dalam sesuatu majlis serta panggilah ia dengan nama yang paling disenanginya.”
Riwayat Al-Tabrani
 
So, kalau kita bagi salam kat orang kan, 

boleh eratkan silaturahim,

Contohnya, macam aku, duduk kat asrama kan,

 exco wajibkan kitaorang bagi salam kat akak-ii senior,

mungkin ada yang merungut. 

tapi,cuba kita tengok dari sudut baiknya,

Insya-Allah, dapat pahala, 

Bagi ja salam, 

Tapi jangan sakit hati pula kalau orang tak jawab,

Biar je dia, kita sunat bagi, dia wajib jawab,

Tapi husnudzon la, mana tau jawab dalam hati ke?

Kalau kita buat baik, Allah balas baik,

Macam Allah kata dalam Surah Al- Rahman ayat 60, maksudnya:
Bukankah tidak ada balasan bagi amal yang baik melainkan balasan yang baik juga?

Sambil tu, senyum la sekali. 

Ha, kan dah dapat satu lagi pahala sedekah,

senang ja nak dapat pahala. kita jea yang jadikan dia susah.

 

Sekian. Maap Tersilap bicara. Sesungguhnya tiada yang sempurna melainkan Allah. La ilaha illallah muhammadur rasulullah.





Terima Kasih Sudi Luangkan Masa .



Older Post | Newer Post


Assalamualaikum. Tinggalkan jejak anda kat shoutbox.Kalau tak suka sila keluar. Thankz atas masa anda. Saya amat hargai .

Story About